x

Moni Jappie goes VEGAN.

Nog een paar dagen en Dagen Zonder Vlees zit er weer op! Iedereen van onze groep heeft fantastisch goed zijn best gedaan om diertjes te sparen, want voorlopig staat BoardX (met bijna 11.000 m2 op de teller!) nog steeds op de eerste plaats! Hoera!

Eén van de grote bijdragers aan onze groep is Jasper Van Oost (ook gekend als moni Jappie) met meer dan 600 vierkante meter op zijn teller. Jappie is de bink achter We’re All Athletes en leidt op dagelijkse basis parkour- en krachttrainingen. Bovendien legt hij zich tegenwoordig ook toe op personal coaching met het kersverse Primer Academy en staat hij op het punt om terug nieuw leven te blazen in de historische Hal 5 in Leuven. We laten de spierbundel annex ondernemer aan het woord!

Hey Jappie, dat je erin geslaagd bent om zo’n grote voorsprong te halen op al de rest van onze groep is grotendeels te danken aan het feit dat je sinds kort overgeschakeld bent op een veganistisch dieet. Vertel eens what in the world je ertoe heeft geleid hiervoor te kiezen?

Yes! De laatste tijd krijg ik die vraag vaak en ik vind het steeds leuker om er op te antwoorden.
Even geleden begon ik heel wat meer bij te leren door te lezen, luisteren en kijken, van een E-reader tot podcasts en documentaires.
Door de documentaire ‘Cowspiracy’ werd ik volledig overtuigd en gedegouteerd van de gigantische ecologische impact van de vleesindustrie en hoe je door vlees te kopen in de supermarket mee verantwoordelijk bent voor dit dierenleed. Daarnaast werd het me ook duidelijk dat er tussen vegetarisch en veganistisch eten op ecologisch vlak nog steeds een groot verschil is. Tot slot ben ik me heel erg gaan interesseren in voeding (voordien hield ik het altijd bij ‘ik eet gezond en gevarieerd’). Ik leer heel veel plantaardig eten en waarom zuivelprodukten eigenlijk echt helemaal niet goed zijn voor jezelf als mens.Kortom, ik doe het voor drie redenen: voor de dieren, voor het milieu en voor mezelf.

Hoe slaag je erin om volwaardige maaltijden samen te stellen als je je naast vlees en vis ook nog alle zuivelproducten zoals melk, room en kaas ontzegt?

Topvraag! Eerst en vooral is vlees en vis zoals wij het eten vaak heel erg vervuild en volgepropt met hormonen en producten die je lichaam en geest geen goed doen. Koemelk is absoluut niet bedoeld voor mensen, maar om kalfjes groot te brengen… ons spijsversteringstelsel is niet gemaakt om deze melk te verteren en ook dit product wordt volgestoken met brol. Met dit in m’n achterhoofd was het erg leuk en simpel om op zoek te gaan naar alternatieven. Tegenwoordig probeer ik iets anders naar maaltijden te kijken. Ik zorg ervoor dat mijn maaltijden ongeveer allemaal koolhydraten, vetten en proteïnen bevatten. Eens je verder kijkt dan je neus lang is, kan je je enkel maar verbazen over de vele alternatieven voor vlees, vis en zuivelproducten.

Vroeger sloeg je met gemak twee volledige gebraden kippen, vijf bouletten en een kilo pasta achterover. Loop je geen tekorten op door enkel plantaardige producten te eten?

Ik heb helemaal geen energietekort, ik voel me atletischer dan ooit en ben bijzonder gelukkig. Kortom, ik voel me top!  Een paar dagen geleden heb ik bloed laten afnemen om toch eens te kijken of ik geen tekorten oploop zonder dat ik ervan weet. Al doe ik wel wat research om zeker te zijn dat ik ‘alles’ binnen krijg. Daarbij heb ik vooral ook geleerd dat het belangrijkst is om kwaliteit te bewaken en niet zozeer kwantiteit. Proteïnen, bijvoorbeeld, zijn absoluut niet moeilijk op te nemen, maar haal ik nu uit soja-producten, erwten en bonen, noten en zaden en bepaalde groenten. Vitamine B12 en ijzer zijn de grootste aandachtspunten bij een veganistisch of vegetarisch voedingspatroon. Ijzer uit plantaardige voeding (non-heem-ijzer) wordt pas goed opgenomen in combinatie met groenten, fruit en zure producten. B12 is echter quasi onmogelijk om op te nemen via plantaardige voeding. Mocht het bloedonderzoek een tekort blijken, dan zal ik me wellicht tot een supplement wenden. Maar so far, so good! Voor mij is het in ieder geval veel interessanter te spelen met wat ik eet dan hoeveel.

Veganisten krijgen vaak het vooroordeel over zich heen langharige bleke en slappe hippies te zijn die constant met hun belerend vingertje lopen te zwaaien. Hoe zit dat bij jou?

Eerst en vooral wil ik even benadrukken dat ik allesbehalve een ‘vingerwijzende veganist’ ben of zal worden. Ik zal hier zeker en vast wel eens lacherig om doen, maar niemand is perfect en je probeert gewoon op je eigen manier je best te doen. Zolang je zelf maar tevreden bent en gelooft in wat je zelf doet. Voor mij is dat het allerbelangrijkste. Oh, en ook: daag jezelf uit, get out of your comfort zone now and then! Iedereen heeft een keuze, probeer niet altijd te gaan voor de makkelijkste weg… Ik zal regelmatig eens op bloedcontrole gaan bij de dokter en op die manier vermijden dat ik een slappe vingerwijzende hippie word, beloofd!

Op je Instagram-account verlekker je je volgers met heerlijk uitziende bordjes. Kost het niet enorm veel meer tijd om dit allemaal klaar te maken in plaats van gewoon snel een boterham met choco tussen je kiezen te gooien?

Ik gooi zeker en vast nog wel eens een boterham met choco tussen m’n kiezen. Ik zorg er gewoon voor dat het echt goed brood is en dat het choco van het Boerinneke is (die is vegan). Zo geniet ik er eens zo veel van! Momenteel merk ik dat mijn maaltijden absoluut niet veel extra moeite kosten. Ik maak tegewoordig zeer vaak m’n ontbijt voor ik ga slapen en laat het trekken in de koelkast: superlekker en tijdsbesparend. Ik probeer één moment per week een nieuw recept te maken en maak hier echt veel van, op die manier doe ik dan aan wat ‘meal prepping’. Momenteel heb ik drie gerechten in m’n vriezer steken en dit weekend probeer ik opnieuw een kookmoment te vinden. Die probeer ik zo veel mogelijk te plannen samen met m’n zusje (zij kookt ook heel graag en workout trouwens elke ochtend in de Primer Academy) superleuk en leerrijk!

Heb je misschien nog wat receptjes om onze BoardX'ers te inspireren?

Mijn favoriete en simpelste maaltijd op dit moment is m’n ontbijt. Als ik hoor hoe vaak mensen me zeggen ‘ik heb geen tijd voor ontbijt’, dan denk ik dat dit echt een toptip is. Op de foto zie je een ontbijtje op een weekenddag (hier heb ik meestal net iets meer tijd). Doorheen de week is dit meeeeestal enkel de overnight oats of granola (glazen pot die je ziet), de rest zijn heerlijke extra’s!

-Toost met pindakaas, pompoenpitten, appelschijfjes en kaneel. Overheerlijke en gezonde combo! Hiermee alleen al heb je koolhydraten, eiwitten én gezonde vetten.
-Amandelnoten (ook wel eiwitten) en avocado als extra goede vetten die ervoor zorgen dat je je langer ‘vol’ voelt en supergoed voor je zijn.
-Appelspiesjes en een kiwi, voor vitaminen en vezels.

-Overnight Granola/Oats:
Dit is zeer vaak mijn ‘go to’ ontbijt. Ik zorg voor plantaardige yoghurt of melk, granola of muesli, zaden, noten, fruit en eventueel wat extra’s, zoals cocosrasp, raw cacaopoeder, pindakaas, enz. Het concept is dat je de avond voor je ontbijt alles klaarmaakt en de pot gewoon een nacht in de koelkast laat staan. Je bespaart tijd en leert heel creatief omgaan met voeding. Als je granola gebruikt, kan je best met yoghurt werken (zo blijft de granola lekker krokant). Als je met havermout werkt, kan je best met ‘melk’ werken, zo loopt de melk tussen de havermout en krijgt alles een aangename textuur. Smaken zijn uiteraard naar believen te combineren, maar hier alvast mijn favorieten!

***Peanut Fibah (foto boven)
-Laagje granola, pompoenpitten, hennepzaad en chiazaad mengen (1-2 cm)
-Aantal blauwe bessen
-Laagje yoghurt (natuur of natuur met haver of amandelen) (1-2 cm)
-Laagje pindakaas (ruw uitsmeren met lepel of je propere vinger) (1 cm)
-Principe herhalen en afwerken met dun laagje granola en cacaonibs

***Kawkawnut
-Laagje granola, kokosrasp, hennepzaad en chiazaad mengen (1-2 cm)
-Aantal bosvruchten en amandelnoten
-Laagje yoghurt (natuur of kokos) (1-2 cm)
-Raw cacaopoede) (1-2 theelepel(s))
-Principe herhalen en afwerken met dun laagje granola en kokosrasp

***Red Riot (foto onder)
-Laagje granola, goji bessen, hennepzaad en chiazaad mengen (1-2 cm)
-Aantal rode vruchten
-Laagje yoghurt (natuur of kokos) (1-2 cm)
-Raw cacaopoeder (1-2 theelepel(s))
-Principe herhalen en afwerken met dun laagje granola en kokosrasp

Contact Jobs Ecoriders

Partners

x