x

Acht manieren om thuis je surfskills te verbeteren.

Velen onder ons zullen niet de kans hebben om regelmatig te gaan surfen. En sinds de quarantainemaatregelen en het surfverbod ten gevolge van de coronacrisis dienen we het surfen helaas al helemaal op onze buik te schrijven. Om je toch al een beetje voor te bereiden op je volgende surfvakantie hebben wij enkele tips om je surfskills te oefenen!

1) BEKIJK ZO VEEL MOGELIJK SURFFILMS

En daarmee bedoelen we niet enkel Surf’s Up of Point Break, maar echt àlles waar een surfboard in voorkomt. Dus ook wedstrijden, tutorials, documentaires, freesurfers, enzovoort! Door herhaaldelijk naar verschillende surfvideo's te kijken, ga je de bewegingen opnemen en naspelen in je hoofd. Je gaat tips en tricks overnemen en later ook gebruiken.

(Tip voor je analyses van surfmanoeuvres: Als je goofy staat, kijk dan ook naar filmpjes van surfers die goofy staan. Voor regular geldt hetzelfde.)

Neem zeker een kijkje naar onze lijst met surffilms en surfdocumentaires!

2) GA SKATEN, ZOALS EEN SURFER!

Sinds deze week is het eindelijk weer toegestaan om je te verplaatsen met je skateboard, YAY! Skateboarden is een goede manier om op een plank te leren balanceren. Maar als je echt je surfskills wilt verbeteren moet je skaten zoals een surfer. Boots de technieken na die je gebruikt tijdens het surfen op een skateboard, longboard, carveboard of cruiser en beweeg je lichaam zoals je doet bij het surfen.


Je kan ook nog een stapje verder gaan, zoals in dit filmpje:


Maar check zeker deze website als je wil weten welk skateboard het meest geschikt is voor jou! 


3) OEFEN JE EVENWICHT OP EEN BALANCE BOARD.

Een balance board is niet meer dan een plank op een cillinder waarop je je evenwicht en core oefent. Bovendien is het uitermate geschikt om je surfbenen te trainen: van de positionering van je voeten, cross-steps, hang five/ten tot zelfs pop-ups, rotaties en ollies! Indo board is veruit het meest bekende merk dat zich specifiek richt op het indoor oefenen van je surfskills! Maar op het internet staan talloze DIY-video’s die je zullen uitleggen hoe je zelf je eigen balance board kan maken. En zo heb je ineens een extra activiteit om je quarantaine mee te vullen. ;)


4) DOE SURFBEWEGINGEN NA OP HET DROGE

Ook zonder balance board oefenen surfers hun surftechnieken op het droge. Wanneer je deze vlot onder knie hebt zul je ze sneller met succes in het water kunnen uitvoeren. Geen excuus om dit niet te doen, want een pop-up kan je zowat op elke plek doen. Ga daarna gerust nog een stapje verder en combineer het met te kijken naar een surfvideo en probeer surfbewegingen zoals een bottom turn, re-entry, snap, cutback of hack na te doen.

5) LEER OM ZO LANG MOGELIJK JE ADEM IN TE HOUDEN

Een belangrijke factor bij het surfen is je adem zo lang mogelijk kunnen inhouden. Naarmate we beter en beter worden, gaan we grotere en wildere golven willen nemen. Niet elke golf zal je perfect kunnen nemen en er zal wel eens een wipeout tussen zitten. Om er voor te zorgen dat je na een val weer rustig kan boven komen, is je adem kunnen inhouden een must! Oefen elke dag om zo lang mogelijk je adem in te houden.

1. Start eerst met je adem in te houden op het droge. Probeer telkens de duur hiervan te verbeteren. Vervolgens ga je je adem inhouden terwijl je enkele oefeningen gaat doen, want tijdens het surfen en zwemmen lever je ook inspanningen onder water..
2. Probeer dit nu eens in je (zwem)bad (maar zorg er dan voor dat je altijd met 2 bent!)
3. Als je valt bij het surfen heb je meestal niet genoeg tijd om nog eens naar adem te happen. Blaas daarom eens al je lucht uit en probeer dan zo lang mogelijk je adem in te houden.

Als dit je allemaal vlot lukt, dan spring je vol zelfvertrouwen en plezier je volgende wipeout tegemoet!


6) VERBETER JE PEDDELKRACHT MET VERSCHILLENDE OEFENINGEN

Niets is vervelender, na lang wachten, dan eindelijk terug die eerste golven te kunnen pakken, maar na een kwartier al bekaf te zijn. De oplossing hiervoor is om je lichaam tijdens het jaar te onderhouden. Hierdoor ben je helemaal in vorm en kan je uren surfplezier beleven.

1. Sprintjes trekken in het zwembad. Doe dit in “crawl”, want dit leunt het dichtst aan bij het peddelen op een surfplank.
2. Push ups
3. High raises met gewichtjes. Maak bij elke oefening een hoek van 90° tussen je armen en je bovenlichaam.

Of doe gewoon dagelijkse surf workout van Primer Academy die Jappie ons al eerder toonde!

7) SPRING MET JE PLANK HET ZWEMBAD IN!

Je kent het wel, je bent al even aan het wachten op de perfecte golf. Maar net als die droomgolf eraan komt, lig je niet goed op je surfplank en mis je de rit van je leven. Of erger nog, je duck dive faalt fenomenaal met een pandoering in de impact zone als gevolg. 

Voorkom zulke scenario's en duik met je surfboard het zwembad of je vijver in! Oefen er je peddeltechniek, duck dive en turtle roll en leer ook snel te roteren en pivoteren. Hoe beter je dit in rustig water onder de knie hebt en erna snel en gecontroleerd weer perfect op je plank ligt, hoe vlotter je het ook in de zee met golven zal kunnen!


8) DOE AAN MINDSURFING, ELKE DAG!

Mindsurfing is iets dat snel vergeten wordt. Van zodra de surfbewegingen “geprogrammeerd” zijn in het geheugen, ga je sneller een antwoord kunnen vinden en uitvoeren op bepaalde situaties tijdens het surfen. Dit kan je trainen door je goed in te leven als je naar een surfvideo aan het kijken bent. Probeer maar eens!


Keep practising! We willen niet dat je de golf van je leven mist. En luister intussen naar onze zomerse Spotify-afspeellijst om helemaal in de surfvibe te komen!



Heb je alle 8 oefeningen gedaan en/of ken je er nog die in dit lijstje zouden passen? Hou ons via social media op de hoogte! Tag BoardX op Facebook, Instagram, Twitter en Tiktok en maak veelvuldig gebruik van deze hashtags: #spreadthestokenotthevirus #surfathome #prayforsummer #byebyecorona #blijfinuwkot

Voor de leukste inzendingen zouden er wel eens leuke prijzen in de bus kunnen vallen… ;)




Contact Jobs Ecoriders Groups

Partners

x